Niech Twój sposób myślenia Cię wspiera!

Niech Twój sposób myślenia Cię wspiera!

Czy zastanawiałaś się na jakie aktywności obecnie przeznaczasz najwięcej czasu? Jaka jest wartość tego, co robisz? Co Ci to daje? Dlaczego właśnie robisz to a nie coś innego? Jaki ma się do tego Twój sposób myślenia?

Możesz nie zdawać sobie sprawy z tego, jak wiele czynności wykonujesz odruchowo. Często coś po prostu robisz, nie zastanawiając się dłużej nad tym. Twoja codzienność wypełniana jest właśnie takimi drobnymi zachowaniami.  Dzieje się tak za sprawą nawyku. Nawyk to zautomatyzowana czynność, którą nabywa się poprzez ćwiczenie (głównie za pomocą powtarzania).

Jeśli chcesz znaleźć znaleźć odpowiedzi na pytania z pierwszego akapitu (i im podobne), to koniecznie poznaj zasady zdrowego myślenia. Dzięki nim, będziesz wiedziała czy aktualne przekonania są dla Ciebie wspierające oraz będziesz mogła sprawdzić czy sposób w jaki chciałabyś myśleć, będzie dla Ciebie korzystny. Być może odkryjesz również także dlaczego akurat robisz, to co robisz – jakie Twoje myślenie za tym stoi.

5 zasad zdrowego myślenia:

  1. jest oparte na faktach

  2. pomaga Ci chronić Twoje życie i zdrowie (a przynajmniej dobry humor :))

  3. pomaga Ci osiągnąć Twoje bliższe i dalsze cele

  4. pomaga Ci uniknąć niepożądanych konfliktów lub je rozwiązywać

  5. pomaga Ci czuć się tak, jak chcesz się czuć bez nadużycia żadnych substancji (leków, używek, alkoholu itp.)

Ćwiczenie sprawdzające Twój sposób myślenia:

  • zapisz na kartce jedno zdanie mówiące o Twoim podejściu na dany temat (np. dbanie o siebie wymaga zbyt dużej ilości czasu, rozwój siebie pozwoli mi rozwinąć swoją firmę)
  • Zadaj sobie następujące pytania (możliwe odpowiedzi: T – tak, N – nie, NJ – nie da się jednoznacznie odpowiedzieć)
    1. Czy  myślenie, że (tutaj wymień zdanie, które zapisałaś w poprzednim punkcie) jest oparte na faktach? (np. Czy myślenie, że dbanie o siebie wymaga zbyt dużej ilości czasu jest oparte na faktach?)
    2. Czy myślenie, że (Twoje zdanie) pomaga Ci chronić Twoje życie i zdrowie?
    3. Czy myślenie, że (Twoje zdanie) pozwala Ci osiągnąć Twoje bliższe i dalsze cele?
    4. Czy myślenie, że (Twoje zdanie) pomaga Ci uniknąć konfliktów lub je rozwiązywać?
    5. Czy myślenie, że (Twoje zdanie) pozwala Ci czuć się tak, jak chcesz się czuć?
  • zsumuj rezultaty – ile miałaś odpowiedzi na tak, ile na nie, ile nie dających się jednoznacznie sklasyfikować

Jeśli oceniłaś swoje zdanie min. 3 razy na tak, to znaczy, że jest to zdrowe myślenie (brawo!). Jeśli masz mnie odpowiedzi na tak, to to myślenie nie jest dla Ciebie wspierające i warto by z nim popracować – zamienić na takie, które będzie dla Ciebie dobre.

Wskazówki

Chciałabym Ci zwrócić uwagę jeszcze na jedną rzecz. A mianowicie, każdy to ćwiczenie wykonuje dla siebie. Dlatego to, co dla kogoś będzie zdrowym myśleniem, dla innej osoby już niekoniecznie. To Twoje życie, więc i Twoje podejście, pamiętaj proszę o tym.

Jeśli Twoje zdanie nie zostało ocenione przez Ciebie jako zdrowe, to może warto go trochę zmodyfikować? Czasem niewielka zmiana może już być wystarczająca. Czasem potrzebne jest zupełnie nowe myślenia. Do dzieła! Wypisz kilka kolejnych zdań i sprawdzaj je za pomocą 5 pytań.

Zdecydowanie popieram zdrowe myślenie, bo takie pomaga mi działać i osiągać moje cele. Jest mi łatwiej kiedy to, co mam w głowie jest pozytywne i dodatkowo mnie wspiera.

Ten post ma jeden komentarz

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.